Naar fotobesteloverzicht >>    ( foto in winkelwagen)
Geen video
Geen foto
Ingezonden brief: 'Wat is veiligheid?'
maandag 19 april 2010 23:33
Graag mail ik een klachtbrief die ik gestuurd heb naar de politie. Later ben ik gebeld door de chef van de agent. De agent vond dat hij juist had gehandeld. Hier ben ik het dus niet mee eens.

Geachte Korpschef Gerda van Leeuwen.

Bij deze wil ik een klacht indienen met betrekking tot een motoragent in Veenendaal. Vandaag (18-04-2010) reed ik met mijn vrouw en drie kinderen op de Jan Steenlaan te Veenendaal. Allen waren wij op de fiets. Vlak voordat wij aan het eind van de straat linksaf wilden het fietspad op, kwam er over het fietspad met hoge snelheid een scooter van links.

Uiteraard riep ik de kinderen om te stoppen. De kinderen schrikken zich wezenloos, de scooter scheurt voorbij. De kinderen stonden amper stil dus ik zeg, rij maar door het fietspad op. Ze willen weer doorfietsen, maar tot mijn verbazing komt er een motoragent met dezelfde hoge snelheid ook van links. Deze was de scooter aan het achtervolgen. Naar mijn inzicht reden ze allebei ruim 60 km/h. Ik doe zelf aan wedstrijdrijden op het circuit en denk dat ik snelheid aardig kan inschatten. Voor de tweede keer schreeuw ik naar de kinderen om ze te laten stoppen. Mijn kinderen zijn zes, zeven en tien. Die reageren minder snel op een fiets als een volwassene. Gelukkig konden ze op tijd stoppen.

Dan is mijn vraag: Wat is veiligheid? De scooter komt als een gek voorbij. Als mijn kinderen niet op tijd hadden kunnen stoppen had hij ze geraakt. De motoragent komt eveneens als een gek voorbij. Zonder sirene of zwaailamp rijdt hij de zijstraten voorbij om vervolgens verderop rechtsaf te slaan naar de Patrimoniumlaan.

Het is zondag, mooi weer, het is ongeveer iets voor half zeven 's avonds. Half Veenendaal zit op de fiets. Prima dat er geprobeerd wordt om een gestolen bromfiets terug te krijgen, wat ook gelukt is naderhand. Maar moet daar alle veiligheid voor wijken? Waarom heeft de agent geen sirene aan om andere weggebruikers te waarschuwen? Lijkt mij een duidelijk geval van artikel vijf als ik het goed heb, het in gevaar brengen van andere weggebruikers.

Na dit voorval ben ik direct doorgefietst naar het politiebureau om een klacht in te dienen. Ik werd daar vriendelijk te woord gestaan door een agente. Zij vertelde mij dat als ik een klacht wilde indienen, ik een brief moest sturen naar de korpschef, mevrouw Gerda van Leeuwen. Ook noteerde zij mijn gegevens en telefoonnummer. Na een uurtje werd ik gebeld door de heer van Doorn. Wat ik begreep was hij leidinggevende van de motoragent. Hij had mijn verhaal overlegd met de betreffende agent en belde mij om de situatie te bespreken. De motoragent had de situatie met de scooter naar zijn eigen inzien goed ingeschat en had dus juist gehandeld. Hij vond niet dat hij andere weggebruikers in gevaar had gebracht. Ik was het daar absoluut niet mee eens. Er volgde een discussie waar we niet uitkwamen en we beëindigden uiteindelijk het gesprek. Ik vind dat deze motoragent zijn werk niet naar behoren uitoefent en daar op aangesproken moet worden.

Misschien zou hij de cursus veiligheid nog maar eens moeten doen. Als je met zo'n snelheid over een fietspad rijdt, breng je evenveel gevaar als de scooter waar hij achteraan zat. Als ik een net excuus had gekregen, had ik geen klacht ingediend. Die heb ik niet gekregen. De agent vindt dat hij juist gehandeld heeft en zal zijn gedrag dan ook een volgende keer niet aanpassen. Dat is de reden dat ik een klacht indien. Agenten zouden de veiligheid op straat in de hand houden en niet juist wegnemen.

Ik hoop van u te horen.

Vriendelijke groeten:
Henry van der Meijden
Meentdijk 23
3907 KZ Veenendaal
06-22833243
Reacties: 8
Sietse op 20-04-10 01:29
Inderdaad vreemd dat de agent geen sirene gebruikte, op deze manier levert hij zelf net zoveel gevaar op als de dader.


Evert op 20-04-10 08:08
Sja... Als de politie niets doet is het niet goed.. Als ze wel wat doen, doen ze het ook niet goed... Wij Nederlanders klagen graag en veel over van alles. We willen alles, we willen het meteen; en het mag niets kosten. Geen tijd, geen geld, geen moeite en geen overlast. Maar die wereld bestaat niet.

(Overigens ben ik zelf ook vader van twee dochters, en ik ben ook zuinig op ze.)
Waarom? op 20-04-10 14:00
Wat is uw bedoeling nu? Ik begrijp de brief naar de krant niet? U heeft een meningsverschil met de agent. U wordt netjes te woord gestaan en de procedure voor een klacht wordt uitgelegd. Vervolgens neemt dezelfde avond een chef nog contact met u op en legt deze uit dat de agent het zelf anders inschatte. Vervelend, kan gebeuren. Volgens mij wordt u netjes geholpen en wordt de klacht serieus genomen. Totaal geen reden om nu al de complete brief in de krant te plaatsen. Dit heeft geen enkele meerwaarde.
Meijden op 20-04-10 19:15
Wat ik ermee bereiken wil is dat ze het een volgende keer anders aanpakken. Waarom kan een agent niet gewoon zeggen: ja, achteraf had het misschien anders gekund. Zoals hun het doen is het goed, punt uit. Daar erger ik me aan. Zoals in de brief staat, als hij gezegd had dat het misschien niet helemaal veilig was, had ik er vrede mee. Dan praat je er over, overleg je wat en klaar. Maar hun zijn zo zeker van hun zaak. We zijn allemaal mensen, maken allemaal fouten. Maar is het zo moeilijk om ook eens een fout toe te geven?


Waarom? op 20-04-10 23:55
Maar dan heeft u nog niet mijn vraag beantwoordt, namelijk waarom stuurt u de brief naar de krant? Dat u het niet met hen eens bent is te lezen in de brief. Dat is verder ook een welles nietus spel tussen u en de politie. Maar zoals ik zeg tussen u en hen en daarom zie ik de reden en het nut van de brief in de krant niet. Bent u zich ervan bewust dat u nu hetzelfde doet als wat u hen verwijt? U verwijt hen koppigheid, maar volgens mij "eist" u nu ook uw gelijk op en bent er van overtuigd dat wat u zegt het juiste is? Daar komt bij dat u de brief naar de krant en de korpschef tegelijk stuurt. Zij heeft niet eens de kans om te reageren. Die brief naar de krant had achteraf alsnog gekund.
Joost op 21-04-10 09:41
Dáárom, @waarom.
Het draagt er in ieder geval toe bij dat het op niets gebaseerde superioriteitsgevoel en macho-gedrag t.o.v. onschuldige mensen van de politie afgebroken wordt.


Evert op 21-04-10 10:40
Wel, Joost..

Jij constateert n.a.v. de ingezonden brief dat er sprake is van "op niets gebaseerd superioriteitsgevoel en macho-gedrag...." Maar het enige wat jij weet is de kant van het verhaal van de brievenstuurder..

En die brievenschrijver heeft de kropschef weer niet de tijd gegeven om daar op te reageren...

Om dat verhaal op die manier in de krant te brengen, dat heeft wat dwingends.... en het is allemaal niet zo opbouwend.

Verplaats je in de andere kant van het verhaal. Iemand komt bij jou met een klacht, en zonder op jouw antwoord te wachten gaat hij naar de krant en verteld zijn hele verhaal... Terwijl jouw uitleg misschien een heel ander licht op de zaak werkt.

Daarom, Joost
Joost op 21-04-10 16:45
Wie wind zaait, zal storm oogsten, luidt een gezegde..

Bovendien is het gewoon een keurige brief. Deden maar meer mensen dat. Het is een vreedzame manier om de macht van linkse bolwerken te verbreken.